Dizainerio Blogas

Spec_Paveikslelis_spalva

Ar SPALVOS įtakoja mūsų pasirinkimus?

Spalva yra galingiausia bendravimo priemonė. Tai su kokia spalva reikia susieti savo kryptį, mintį, žinią?

2014 metų spalva

“Pantone” paskelbė – 2014 “Metų spalva” – Spinduliuojanti orchidėja “Radiant Orchid”

“Smaragdas, buvo augimo, atsinaujinimo ir gerovės simbolis, o Spinduliuojanti orchidėja intriguoja akį ir įkvepia vaizduotę “, sakė Leatrice L. Eiseman , “Pantone” spalvų instituto vykdančioji direktorė.

Besibaigiantys 2011 metai buvo apibūdinami – sausmedžio rožine “Honeysuckle” spalva, 2012-tieji buvo užvaldyti – mandarinų raudonos “tangerine tango” arba oranžinės, 2013 – smaragdo žalia “Emerald” teigia Pantone Color Instituto atstovai. Šių metų spinduliuojančių orchidėjų žydėjimas su pasitikėjimu ir stebuklinga šiluma, intriguoja ir kibirkščiuoja vaizduotę. Graži fuksijų, purpuro, rožinių spalvų harmonija pusbalsiu kyla iš orchidėjos, skleisdama didelį džiaugsmą, meilę ir sveikatą. Taip apibūdinama metų spalva  “Pantone” puslapyje. Ryški spalva pagyvina neutralias spalvas, pakili ir drąsi orchidėjos spalva sustiprina beveik bet kokios spalvos paletę. Plačiau>>>

Šiandien spalvos labai stipriai veikia aktyvią rinką, todėl gerai parinkta spalvinė gama gali lemti sėkmingą verslą.

Konkurencingai rinkai yra kuriamos spalvų valdymo taikomosios programos, kurios naudojamos įvairiose pramonės šakose, ypatingai jautriose spalvai – tai tekstilės, mažmeninės prekybos ir drabužių prekinių ženklų, plataus vartojimo prekių ir elektronikos verslo, automobilių, plastiko, įpakavimo ir su jomis susijusiose pramonės šakose. Joms svarbi spalvų kokybė, geras derinių ir mados tendencijų supratimas, bei valdymas. Įvairiuose mokslo institutuose kuriamos ištisos spalvų valdymo programos, kurioms įgyvendinti reikalinga speciali programinė įranga. Nuolat tobulinama spalvų teorija, kuriamas ištisas spalvų mokslas, vykdoma elektroninė jų kokybės kontrolė ir t.t. Jau taikomi veiksmingi spalvinės komunikacijos metodai, pavyzdžiui – biuro organizavimo darbe. Egzistuoja gydymo spalvomis mokyklos. Tapo madinga skelbti metų spalvą, sudaromi spalvų horoskopai, nustatoma net vienos dienos spalva. Atsirado daugybė pavadinimų visiems atspalviams įvardinti: lagūnos, austrių pilka, šokolado triufelių, pikantiškų slyvų atspalvio ruda, traškios salotinės trūkažolės, atnaujinami ir kuriami svaiginantys jų deriniai. Viena ryškiausių šio verslo atstovė – PANTONE ® 2012 metais paskelbė 336 naujas spalvas ir dabar priskaičiuoja 2336 atspalvių. Plačiau>>>

Kaip mus veikia spalvos?

Visi supratome – pirkimų skatinimas arba pardavimas yra įtikinėjimo menas.

Nors yra daug veiksnių, kurie įtakoja vartotojų pirkimus, tačiau daug lemia vizualieji dalykai, nustatyta, kad stipriausias įtikinimo įrankis yra spalva.

Prekiautojams ir gamintojams labai svarbu žinoti, kad vartotojai  išvaizdą ir spalvą iškelia virš kitų veiksnių, tokių kaip garsas, kvapas ar tekstūra. Tarptautinėse apžvalgose skelbiama, kad vaizdai mus veikia stipriausiai, jų įtaka siekia iki 93%.

Nuspalvinkime savo idėją

Nes vyraujanti vizualaus pranešimo galia – sugebėjimas veikti per spalvą, ji sudaro apie 85% produkto sėkmės.

Jeigu spalvos ir prekių ženklų ryšis labiausiai įtakoja pirkėją tai jų jungtis yra galingiausias dizainerių ginklas.

Spalvų tradicijos ir reikšmės?

Keičiant spalvą, atspalvį ar sodrumą galima sukelti visiškai skirtingus jausmus. Jeigu verslas plečiasi į tarptautinę erdvę, privalu pasidomėti spalvos tradicijomis, nes…

neatsargiai parinkdami gaminio ar prekės, net parodos stendo spalvą, galime sulaukti neigiamo rezultato ar nesusikalbėjimo. Kultūriniai skirtumai nulemia asociacijas ir pakili spalvos reikšmė vienoje šalyje gali būti slegiančia kitoje. Pasirodo Kinijoje raudona ramina, ji yra gerovės ir laimės spalva, naudojama, siekiant pritraukti laimę. Europoje – tai aistros spalva, o mums gali priminti seną ideologiją, (kaip ilgai raudoni gvazdikų žiedai buvo nepaklausiausi). Juoda mums asocijuojasi su mirtimi, o Kinijoje mirties simbolis – balta. Pavyzdžiui, Pietų Afrikoje raudona – gedulo spalva, o Egipte gedulo spalva yra geltona, Japonijoje geltona reiškia drąsą.

2012 metais, dažų gamintojas “DuPont” patvirtino automobilių populiarumą pagal spalvas; balta išstūmė juodos spalvos mašinas į antrąją vietą, sidabrinė, buvusi labai populiari spalva, dabar nukrito į trečią.

Pasirodo, Estijoje populiariausia naujų mašinų spalva – žydra, o Lietuvoje jos yra vos ne pusantro karto pigesnės, nes yra nemėgstamo atspalvio. Gali būti, kad jos čia niekas nemėgsta, nes žydrai nesirengia, nedažo namų (priešingai nei kaimyninėje Baltarusijoje). Gal ir dangų lietuviai perdažytų kokia nors kita spalva, jei tik galėtų.  Bet violetinė – naujas fenomenas, kiek, šia išskirtinai ryškia šaltibarščių spalva, nudažyta namų! Gal dažų pardavėjai pasiūlė akcijinę kainą, o gal Omintel įmonės reklaminė spalva “pramušė” mūsų tradicijas? Kitas kraštutinumas – pilka. Pilkos arba sidabro spalvos mašinos Lietuvoje yra pačios populiariausios. Ar galime teigti, kad ši spalva mūsų tautiečiui – išskirtinė? O gal pasirenkama praktiniais sumetimais – rečiau reikės plauti. Pilki namų fasadai, pilki keliai, pilkas dangus, piki drabužiai – ar mes tokie nespalvoti? Kitose tautose ruda labai nepopuliari spalva,  neabejotinai ji viena populiariausių spalvų Lietuvoje. Šviesiai ruda, tamsiai ruda, pilkšvai ruda, pastelinė rusva, švelniai ruda, ryškiai ruda – tokių gaminių pilna mūsų aplinkoje; namuose, kavinėse, drabužių spintose.

Jeigu spalvos reikšmė taip skirtingai traktuojama įvairiose pasaulio tautose, tai kokią spalvų kultūrą paveldėjome Lietuvoje?

Kultūrologė dr. Gražina Marija Martinaitienė sistemino spalvų terminiją, tyrinėjo spalvų istorinius pavadinimus, atidengė mūsų šaliai būdingą spalvos kultūros sluoksnį.

“LDK ir Lenkijos Karalystėje būta ne tik informatyvaus, bet ir itin vaizdingo tekstilės spalvų verbalizavimo, kuris tekstilės gamintojams bei vartotojams leido tiksliai nurodyti audinių ir iš jų gaminamų dirbinių spalvų niuansus ir atspalvius, anuomet turėjusius nepaprastai svarbią identifikacinę bei simbolinę reikšmę”.

Mokslininkės sudarytame žodyne surašyti įspūdingi spalvų bei atspalvių pavadinimai: „prigesinta šilto atspalvio rausva”, „parako spalvos kilimas“, „tabako spalvos skara“ ir „plytų spalvos kontušas“, amaranto spalvos apykakle – (it. amaranto – purpuras).

Arba “1896 m. Ukmergės apylinkių dvarininko Juozapo Tovjanskio turto registre įrašyta „Žalio obuolio spalvos atlasinė liemenė“,Stanislovo Soltano (1756–1836) “lašišos spalvos žiponas”, „Aguonų grūdelių spalvos prancūziškos gelumbės kontušas”, „Žalias atlasinis sijonas su marcipano spalvos nėriniais”.

“Neabejotinai pirmauja kilmingumą, valdžią, turtą ir galią simbolizuojančios raudónos spalvos, turėjusios daugybę subtiliausių atspalvių ir niuansų, kuriuos visus pranoko garsusis karmazinas ir purpuras. Bet ne mažesnė ir vadinamųjų „žemės spalvų“ grupė – visas rinkinys juosvai-rusvai-gelsvų spalvų ir atspalvių, kurie vaizdingai įvardijo vietoje gamintą ir nudažytą žemesniųjų visuomenės sluoksnių aprangą”.

Ar yra universali spalva visiems?

XX amžiuje pradėtas tirti spalvos poveikis žmogui. Nustatyta, kad nuo mus supančių paviršių atsispindintis šviesos pluoštas mūsų kūnus veikia gerokai silpniau nei monochromatinis spinduliavimas. Eksperimentų būdu nustatyta jog stiprus spalvinis dirgiklis iššaukia mūsų organizmo atsakomąją reakciją, veikia mūsų emocinę ir psichologinę būseną. Dizaineriams reikia atkreipti dėmesį kaip spalvos veikia formą – geltona, balta ją išryškina, mėlyna, juoda – formą “sugeria“.

Juoda, balta ir pilka – achromatinės spalvos.

Juoda

yra stipriausia iš neutralių spalvų. Paprastai – tai nuodėmingumo, atgailos, pabaigos simbolis. Moderni juoda – sunki, stipri ir skatinanti siekti, ieškoti –  dažniausiai skirta prabangai, prašmatnumui ir išskirtiniam dalykui pabrėžti. Juoda spalva turi stereotipinę magišką galią, kartais įprasmina neigiamą atspalvį (juodasis sąrašas, juodasis humoras). Lietuvoje kartais siejama su negatyviomis asociacijomis: mirties, gedulo, tamsos. Žinoma, ji yra elegancijos ir prestižo spalva, bet kartais yra laikoma labai formalia, uniformine. Juoda spalva siejama su smalsumu, ji traukia prie savęs. Ji gali būti tradicijos arba neįprastumo idėjų vedliu, priklausomai nuo pasirinktų spalvų derinių. Juoda gali suteikti perspektyvą ir gylį, pabrėžti lieknumą. Jei ji sumaišomas su ledo melsva – derinys taps dar šaltesnis. Juoda su ryškiomis spalvomis sukuria ypatingą kontrastą, pavyzdžiui kartu su raudona, oranžine, kitomis labai stipriomis spalvomis – sukuria labai agresyvią energetiką. Juodos spalvos akcentai pridėti prie monchrominio grafinio dizaino sukuria stiprų ir aktyvų vaizdą.

Balta 

tai – švaros, išminties ir šventės spalva, turi amžinybės reikšmę. Balta spalva sukuria šaltumo įspūdį, susijusi su šviesa, gėriu, dieviškumu, grynumu, ir nekaltybe. Tai tobulumo spalva ir simbolizuoja saugumą, grynumą ir dažnai reiškia sėkmingą ko nors pradžią.  Jos fundamentinė savybė – lygybė, nes ji apima savyje visas spalvas, jos joje lygiateisės.  Skirtingai nei juoda, balta dažniausiai turi teigiamą emocinį krūvį.  Heraldikoje balta vaizduoja tikėjimą ir grynumą. Reklamoje balta asocijuojasi su vėsos ir švaros reikšmės įprasminimu. Balta dažna labdaros organizacijų, ligoninių, gydytojų ir sterilumo simbolikoje, tinka saugios medicinos produktams. Kaip ir visame pasaulyje – Lietuvoje nusistovėjo mažo svorio, mažo riebumo maisto dažniausiai pieno produktų reklamoje, pakuočių dizainui. Jei baltos spalvos per daug – pasireiškia neigiamos jos savybės: izoliacija, nusivylimas, atsižadėjimas, nuobodulys.

Juoda ir balta spalva kartu viena kitą slopina ir netenka savo pagrindinių savybių.

Sidabrinė – tai mėnulio spalva,  mituose šią spalvą susiedavo su sidabrine gija, sutvirtinančia sielą ir kūną. Tai stipri spalva, kuri išreiškia laisvės siekį ir bando įveikti visus apribojimus. Ši spalva išsiskiria patvarumu ir slopina nerimą. Ji pastoviai ir lėtai spinduliuojanti, išlaisvinanti nuo emocinio sukaustymo, išsiskirianti gyvybiniu sugebėjimu prasiskverbti (kaip gyvsidabris), skatina fantazijas.

Pilka

yra neutrali, subalansuota spalva ir konservatyvi spalva, retai sukelia stipriai išgyvenamas emocijas. Gali būti vertinama kaip drumsta arba niūri spalva. Pilkos spalvos kostiumai yra verslo pasaulio atspindys, pilki vyrų smokingai standartiškai dėvimi per vestuves, nors dažnai pilka kelia stagnacijos, niūrios sovietinės visuomenės asociacijas. Tamsiai pilkos – poveikis ramus ir sunkus, sužadinimo jausmas joje sulėtėjęs ir prislopintas. Šviesūs ir švelnūs pilki atspalviai gali būti neutralūs ir tinkami fono spalvai. Pilkos spalvos lengvi tonai gali suteikti istoriškumo, antikvarinio jaukumo. Šviesiai pilka dera su pasteliniais rožiniais, rausvais atspalviais, levandų ir žalios, arba melsvos junginiai atspindi moteriškų produktų kokybę. Atvėsinkite šiltą paletę pridėdami pilko atspalvio į ryškios gamos spalvas – raudoną, geltoną, oranžinę.

Pilka spalva vienija savyje baltos ir juodos savybių priešingybes, ji niekuomet netaps pirma, vyraujančia, jos esminis tikslas – stabilumas ir harmonija.

Violetinė

arba (purpurinė) – tai transformacijos spalva. Violetinė spalva labiau veikia jausmus. Ji laikoma įkvepiančia, pakylėjančia dvasią.  Ši spalva tinka nuraminti, švelninti, malšinti kartu tai ramybės, tylos ir ištikimybės spalva. Purpurinė yra susijusi su valdžios apibrėžimu. Ji simbolizuoja energiją, kilnumą, prabangą ir ambicijas, misticizmą, paslaptį ir magiją. Taikoma grožio ir amžinos jaunystės įprasminimui. Atkreipkite dėmesį – net 75% paauglių renkasi violetinę spalvą. Šviesi purpurinė spalva sukuria romantišką nuotaiką ir nostalgiją, tinka kelionių, romantiškoms istorijoms iliustruoti, vaikų drabužėlių reklamai, geras pasirinkimas moteriško dizaino linijai. Ryški violetinė – stipri spalva, todėl neturėtų būti taikoma vaikams, jos  perteklius slegia, gali apimti liūdesys, apatija.

Geltona

 yra šlovės, įtakos, intuicijos ir intelekto ženklas, simbolizuoja turtą ir prabangą. Tai – pati ryškiausia ir dinamiškiausia šilta spalva, ji sukuria šilumos efektą, suteikia žvalumo, stimuliuoja protinę veiklą ir raumenų energiją, gal todėl praeityje geltona buvo laikoma gyvybės spalva. Įtakojant geltonai spalvai skubiai priimami sprendimai ir akimirksniu įvykdomi (tinka mokslo olimpiadoms, egzaminų patalpoms dekoruoti). Ji jaunatviška ir optimistiška, dažniausiai, reklamose pritraukia vitrinų praeivius. Bet ji gali kelti sumaištį; žinoma, jog vaikai verkia dažniau geltonuose kambariuose. Viduramžiais būtent ji tapo išdavystės, veidmainystės, bailumo, degradacijos, melo, godumo, pinigų ir pavydo simboliu. Geltona yra labai efektyvi, kai reikia atkreipti dėmesį, todėl naudokite ją, išryškinti svarbiems dizaino elementams. Tik vyrai geltoną suvokia kaip labai “vaikišką” spalvą, todėl jų reikmėms skirtų prekių “nevyniokite” į geltoną spalvą. Grafikos dizaineriams gerai žinoti, kad geltonos spalvos šešėliai vizualiai yra nepatrauklūs, nes greta esanti kontrastiška spalva praranda “žvalumą” – nublanksta arba tampa “purvina”. O šviesi geltona yra susijusi su intelektu, šviesumu ir džiaugsmu, viltimi, taigi, jos buvimas reklamoje pageidautinas. Šviesi geltonos spalvos grafinio dizaino deriniai pageidaujami pozityvumo jausmams atskleisti. Tamsi geltona ir aukso geltona dera antikvariniams daiktams ir pastovumo jausmui pabrėžti.

Auksinė 

tai spindesio ir prabangos spalva. Ši spalva visuomet asocijuojasi su turtais, prabanga ir laimingu gyvenimu. Tai – proto ir išminties, pasitenkinimo bei nekuklumo spalva. Kita jos pusė – simbolizuoja tai, kas pasiekiama sunkiai, įdėjus daug pastangų. Šios spalvos žinia – išmintis.

Oranžinė

tai entuziazmas, susižavėjimas, laimė, kūrybingumas, patrauklumas, sėkmė, padrąsinimas ir paskatinimas. Oranžinė – agresyvi spalva, kviečianti veikti,  tinka užsakymams, pasirašyti, pritarti, taigi pirkti ir aktyviai parduoti. Ji visuomet džiugina akį, tarsi besileidžiančios saulės lengvas spindesys pagerina nuotaiką. Siejama su ugnikalnių trykštančia energija –  stiprina valią, reguliuoja keitimosi procesus, skatina sugebėjimus, gydo. Taip pat jūs galite naudoti ją norėdami pritraukti dėmesį ir pabrėžti svarbiausius dizaino elementus. Oranžinė yra labai veiksminga reklamuojant maisto produktus, nes asocijuojasi su sveikais maisto produktais ir stimuliuoja apetitą. Tinka atkreipti dėmesį į žaislus, paryškinti monochrominę spalvų gamą. Oranžinė ir juoda – išreiškia pavojų, tinka dėmėsio pritraukimui, ribų ženklinimui.

Ruda

yra neutrali – žemės, turto, išminties, pusiausvyros spalva, simbolizuojanti kuklumą ir nuopuolį. Įdomu tai, kad liaudies kūryboje ruda turi dar ir erotinį atspalvį. Ruda siejama su namų židiniu, šeima, saugumu. Nors ir nėra mėgstama reklamos versle, bet žinant emocinę jos galią, galima sukelti apetitą, tiktų maisto gaminių įmonėms. Ji daugiareikšmė ir atspindi: kantrybę, paprastumą, draugiškumą, patikimumą ir sveikatą, įasmenina stabilumą, ištikimybę. Todėl tinka spalvų deriniuose, jos šviesieji atspalviai: smėlio arba grietinėlės – puikūs fonai, kurie padeda kontrastingoms spalvoms atrodyti ryškesnėmis. Tamsiai rudos atspalviai kartu su žalia yra ypač jų žemiški deriniai, tinka vaizduoti perdirbamiems arba žemę tausojantiems produktus. Labai tamsiai ruda gali pakeisti juodą, ji suteiks šiek tiek šilumos. Geltonai rudas – darbštumo ir griežtumo atspalvis. Rudos ir mėlynos derinys – sukuria beribį poilsį kūnui.

Raudona 

energijos ir atkaklumo spalva. Raudona stereotipiškai priskiriama ugnies ir kraujo simboliams kurti, nes susijusi su energija, karu, pavojumi, jėga, bet taip pat gali ženklinti aistrą, geismą ir meilę. Kryžiuočių heraldikoje išreikšdavo meilę Dievui, artimiesiems. Krikščionybėje skaisčiai raudona simbolizavo kilnumą pralietam kraujui. Intensyvi spalva veikia teigiamai – gerina žmogaus medžiagų apykaitą, didina kvėpavimo dažnį ir kelia kraujospūdį. Ji patraukia dėmesį, todėl draudžiamieji ženklai dažnai raudonos spalvos. Ji išryškina tekstą ir vaizdus, iškelia juos į pirmą planą. Naudokite ją akcentams, jį skatins žmones priimti greitus sprendimus, tai yra puiki spalva reklamai ir skelbimams, temoms susijusioms su sportu ir dideliu fiziniu aktyvumu. Tamsiai raudonos spalvos deriniai su balta ir pilka suteikia elegancijos ir profesionalumo įspūdį. Raudonai ruda slopina pirminį demonstratyvumą, didina pasitikėjimą.

Rausva

arba (rožinė) spalva – romantiška ir moteriška spalva, geidulingumo, lyriškumo ir sveikatos ženklas. Psichologai aiškina, kad ji populiari tarp romantiškų ir švelnių žmonių. Tinkamiausia moteriškiems produktams reklamuoti, ypač kurie skirti jaunoms mergaitėms. Daugelis rožinės spalvos atspalvių, kurie yra gan intensyvūs – gali nervinti bei greitai pabosti. Interjero dizaineriai pataria rožinę spalvą derinti su tamsiai ruda ar juoda. Šitaip ji nuslopinama arba tampa mažiau banali. Spalva turi daug gerų savybių, nes suteikia komforto jausmą, ramina, apsaugo nuo įkyrių minčių, manoma, kad gelbsti krizės metu.

Žalia

akims “lengviausia” spalva, kuri asocijuojasi su sveikata, ji kelia tonusą, tinka poilsiui ir atsipalaidavimui. Savyje slepia paslaptis, įkvepia stabilumo pojūtį, padeda sukoncentruoti dėmesį ir priimti sprendimą.  Žalia žymi atsinaujinimą, pradžią, turi didelę gydomąją galią, gali pagerinti regėjimą.  Heraldikoje, žalia rodo augimą ir viltį. Nuo spalvos tono skiriasi jos reikšmės: šviesiai žalia simbolizuoja viltį ir džiaugsmą, o tamsiai žalia – santūrumą, ramybę ir ilgesį.  Naudojama akcentuoti saugumą, vaistų ir medicininės paskirties produktams ir ekologiškų produktų reklamai. Žalia Lietuvoje kartais reiškia nepatyrimą (vairuotojų), kalboje “žalias” dažnai reiškia nemokšiškumą. Tai spalva, į kurią ilgai žiūrėti nepatartina – iššaukia nuobodulį, nes nesužadina jokių stipresnių asociacijų.  Grafinėje raiškoje ji pati ir įvairiuose spalviniuose deriniuose yra labai stabili, neutralizuoja kitų spalvų poveikį. Dera prisiminti, kad kuo daugiau joje geltonos, tuo lengvesnis spalvos veikimas, kartu skatina siekti kuo daugiau naujų kontaktų, norą susitikinėti su kitais žmonėmis, susipažinti su naujovėmis. Šalia baltos spalvos šis atspalvis sudaro griežtą ir dalykinį įspūdį.

Mėlyna

ji neišsenkanti, ji pritraukianti, svaiginanti, bedugnė. Tai – pasitikėjimo, atsakomybės, vilties ir saugumo spalva, tinka bankų ir finansų verslui. Ji sukuria prielaidą giliam gyvenimo apmąstymui, kvičia surasti prasmę, tiesą, tačiau nesuteikia atsakymų. Mėlyna laikoma naudinga žmogaus kūnui  ir protui, ji veikia teigiamai, lėtina žmogaus medžiagų apykaitą ir ramina. Mituose – mėlyna spalva – tai dieviška apraiška, paslaptingumo ir vertybių spalva. Heraldikoje mėlyna simbolizuoja pamaldumą ir nuoširdumą. Mėlynos gamos spalvomis tradiciškai reklamuojami produktai ir paslaugos susijusios su švara (vandens valymo filtrai, valymo įranga, priemonės, oro linijų paslaugos, oro uostai, oro kondicionieriai, jūrų kelionės, mineralinis vanduo). Mėlyni akcentai yra siejami su sąmoningumu ir intelektu. Dažnai matome mėlyną aukštųjų technologijų produktų reklamose. Sąmoningai vengiame eksploatuoti mėlyną, kai reklamuojame maistą ir jo gaminimą, bet dietų programoms  – kaip tik, nes mėlyna slopina apetitą. Kartu su šiltomis spalvomis, tokiomis kaip geltona ar raudona, mėlyni atspalviai gali sukurti įtaigų, energingą grafinį dizainą. Šviesiai mėlyna – tinka sveikatos, gydymo, ramybės, supratimo ir švelnumo, jaunatviškumo emocijoms sustiprinti, o tamsiai mėlyna – žinias, energiją, vientisumą ir rimtumą pabrėžti. Mėlyna spalva gali būti  realybės suvokimo netekimas, svajingumas, fanatizmas, jeigu jos per daug ji pastumia į vienatvę, vienišumą bei depresiją. Indigo spalva drąsina ir skatina atsakomybę. Žydras atspalvis ramina, spindi patikimumu, bet įdėmiai žiūrint į ją, neįmanoma susikaupti. Nors ji praplečia erdvę, tačiau lėtina augimą ir plėtrą (gal todėl lietuviai į ją žiūri įtariai).

Elektrinė mėlyna

arba (jūros, turkio) spalvos reikšmė – intensyvus bendravimas, bendravimas pasitelkus meną. Ši spalva padės rasti tinkamų žodžių ir užmegzti kontaktą su klausytojais.

Gerai nuteikia įmonės Sabenavita turkio mėlynos spalvos stendas parodoje. Praha 2011 m. Plačiau>>>

Kodėl svarbu pasverti spalvą?

Spalvų ryškumas ir sodrumas yra sudėtingos sąvokos ir dažnai skirtingiems žmonėms reiškia skirtingus dalykus. Reguliuojant spalvos ryškumą ir sodrumą iš vienos spalvos galima išgauti maždaug 46.000 skirtingų atspalvių. Kompiuterio programomis iš kiekvienos spalvos galima išskirti iki 16.777.216 skirtingų atspalvių.

Spalvų svoris:

Žemas pastovios vertės         Kontrastas vertės

  • Tamsesnės ir labiau intensyvios spalvos atrodo sunkesnės.
  • Šviesesnės spalvos, atrodo malonesnės, lengvesnės.
Spalvų vertė:
bloxtints.jpg (1627 bytes)      Kontrastas soties
  • Tamsesnes spalvas, pavyzdžiui, bordo, gili raudona, dažnai vadinamos “turtingomis” spalvomis.
  • Nuobodūs atspalviai – tai pilki ir tamsiai rudi, be akcentų reklamose atrodo skurdžiai.

Ar skaičiai ir spalvos svėrimas ką nors keičia?

Gerai žinoti kad, pavyzdžiui, oranžinė turi didesnę vertę, nei tamsiai mėlyna arba tamsiai violetinė, o juoda spalva yra mažiausios vertės.
Derinant aukštą ir žemą spalvos sodrumą galima sukurti sudėtingą ir elegantišką grafinį dizainą, bet labai labai didelį intensyvumą turinčias spalvas geriausia naudoti saikingai. Derinant panašių prislopintų atspalvių spalvas, sukuriamas minkštesnis, lengvesnis dizainas. Mažiau sodrūs atspalviai darnesni, bet gerai atrodo esant tam tikroms apšvietimo sąlygoms. Labai lengvi atspalviai kartais vadinami pasteliniais, dažnai naudojami siekiant sukurti moteriško dizaino liniją, gaminiams skirtiems kūdikiams ir mažiems vaikams.
Šešėlinės spalvos sukurtos pridedant juodos spalvos atspalvio – todėl yra tamsesnės. Derinant tamsius atspalvius su giliomis spalvomis geriausia rasti sprendimus, kuriuose būtų išvengta pernelyg slogaus ir sunkus vaizdo, gerai išlaikyti pakankamą kontrastą.
Spalvų schemos. 1.Sukurta spalvų schema iš panašių (chromatinių) atspalvių, kuriai pakanka pridėti neutralų (pavyzdžiui, tamsiai pilkos arba juodos spalvos) tekstą ir akcentus. 2. Kontrastingų spalvų schema – patartina naudoti vieną spalvą, kaip pirminę, o kitas tik kaip akcentus.

Psichologiniai žmonių polinkiai

impulsyvūs pirkėjai renkasi rausvai oranžinę, juodą ir karališką mėlyną.

taupūs pirkėjai renkasi tamsiai mėlyną ir žalsvai mėlyną.

tradicijų besilaikantys renkasi rausvą ir dangaus melsvą.

Kokios spalvos yra tik moteriškos arba tik vyriškos?

Nors nėra konkrečios taisyklės,  2003 m. buvo atlikti tyrimai 22 šalyse, atlikti per pastaruosius septynis dešimtmečius tyrimų rezultatai  parodo skirtumus apie mėgstamas spalvas.

Mėgstamos spalvos:

57% vyrų ir 35% moterų renkasi mėlyną, 14% ir vyrų ir moterų renkasi žalią,

5% abiejų lyčių renkasi oranžinę, 1% vyrų ir 3% moterų renkasi geltoną,

3% vyrų ir 1% moterų renkasi pilką, 9% vyrų ir 6% moterų renkasi juodą, (panašūs rezultatai raudonai, baltai ir juodai spalvai), tačiau įdomiausia tai, kad 23% moterų renkasi violetinę, o vyrai jai lieka abejingi.

Mažiausiai mėgstamos:

oranžinė – 33% moterų, tik 22% vyrų, ruda – 27% vyrų ir 20% moterų,

pilka – 5% vyrų ir 17% moterų, raudona – 2% vyrų ir 0% moterų,

nemielą geltoną abi lytys nurodė 13%, žalią – 2% vyrų ir 6% moterų,

Visiems pigiausios ir mažiausiai įtaigios – geltona 22% ir oranžinė 26% spalvos.

Vyrai labiau linkę rinktis ryškius spalvų atspalvius, moterys švelnesnius, vyrai labiau toleruoja achromatines spalvas nei moterys.

Vyrams labiau patinka šešėliniai spalvų tonai, moterims šviesioji jų pusė.

Spalvų derinimo klaidos yra viena iš pagrindinių priežasčių, dėl kurių tarp užsakovų ir dizainerių gali atsirasti nesusikalbėjimo ženklų ir nesutarimų.

Renkatės spalvas savo nuožiūra, pagal nuotaiką ar kieno patarti?

Kiek kartų buvote nesuprasti?

Spalvos jūsų verslui, parodų ekspozicijų grafikai yra labai svarbios, galima prisiminti apie jų poveikį formuojant projekto užsakymą, kada norima tam tikroms grupėms padaryti teigiamą įspūdį. Niekas nenori skaityti tokios informacijos, kurios grafinis dizainas arba spalvinis sprendimas kelia neigiamas emocijas. Suprantama, blogai, jeigu spalvų deriniai vargina, jų santykiai atrodo rėksmingi, perkrauti. Kontrastingos spalvos kartu su blankiomis spalvomis – dažniausias reklaminis sprendimas, bet  labai svarbus visų atspalvių parinkimas, nes ne visada sėkmingai dera. Parinkime savo dizainui šiltas spalvas, nes jos atspindi aistrą, laimę, entuziazmą, ir energiją. Šaltos – vėsina, optiškai sumažina…

Domėkimės ir rinkimės, mėgaukimės išradingai ir profesionaliai sudarytais deriniais.

Tegu nebus pilkas Lietuvos dangus!

Tendencijos, kryptys, nuorodos ↓

Jau daugiau nei dešimtmetį, Pantone Metų spalva įtakojo produktų kūrimo ir pirkimo sprendimus daugeliui pramonės šakų, tarp kurių mados, interjero ir pramoninio dizaino, taip pat produkto pakuotės ir grafinio dizaino sritys.

Žvilgsnis į priekį

PROGNOZĖS:

14-15 – Šiltos neutralios kyla iš pilkų atspalvių gamos, iš tamsos į šviesą – sukuria taikų spalvinių derinių pagrindą. Chaki ir geltona, alyvuogių tonai nutiesia naują kelią, jame labai tamsių eglių ir ryškesni paparčio žali atspalviai išbrenda iš karinės zonos. Derinama neryški oranžinė ir tamsi raudonmedžio ruda, o bliuzo mėlyna linkusi slysti žemyn link šviesesnių atspalvių. Kalkiniai ar pieniški pasteliniai atspalviai leido prisiliesti prie 1960 metų spalvyno, kada šalavijų, kamėjos rožinė, palmių violetinė ir prislopinta šviesi mėlyna – buvo madingiausi pustoniai. Pilka vyravo praėjusią žiemą, ji ir toliau bus mėgstama: tamsių dūmų ir audinės pūko migla lytėjant tarsi susilieja su skaidriais melanžais, taip pat alavas ir skystas gyvsidabris pimauja tarp metalų.

15-16 metams. Vyrų madoje – liaudies audinių spalvų paletės, kur tęstinės atgimimo žalios spalvos žaidžia su chaki ir butelių stiklo atspalvių šešėliais, smėlio, rūdžių, neutrali šerdies pilka ir žiemiška balta; mėlynos spalvos paletėje – vyriška fuksija ir rudi tonai įgauna modernią kryptį. Skelbiama PANTONE puslapyje 08 09 2014

Parengta pagal:  http://blog.kissmetrics.com;  https://www.pantone.com; http://www.colorcube.com; http://www.smashingmagazine.com, audinių il: http://mkp.emokykla.lt    /M E N O T Y R A.  2 0 0 8 .  T.  1 5 .  Nr.  3 ,  © Lietuvos mokslų akademija, 2008 “Tekstilės spalvų pavadinimai Lietuvos istoriniuose šaltiniuose” Gražina Marija Martinaitienė.

admin

Leave a Reply