Dizainerio Blogas

M.V_spec-pav

Massimo Vignelli – Š V I E S A …

Artėjant prof. Felikso Daukanto 100-ųjų gimimo metinių jubiliejui.

Pasklidus žiniai, kad sulaukęs 83 metų mirė produktyvus meno kūrėjas –
modernistas dizaineris Massimo Vignelli, aiškiai supratau ko kūrėjų pasaulis neteko.

Nesenstantis – tai geriausias žodis apibūdinantis Vignelli stilių.

Iliustracija: Niujorko miesto metro diagrama 2008 www.vignelli.com

Vignelli kūrybos korporacija tai jo, jo žmonos ir dar apie 20 bendraminčių 3 paskutinius XX a. dešimtmečius darė neabejotiną įtaką kitiems pasaulio dizaino kūrėjams.
Jo credo buvo “Jei galite sukurti vieną dalyką, galite kurti viską”, ir tai atsispindėjo įvairiuose jo darbuose.

Tai naujos krypties, naujų koncepcijų kūrėjas, jas vystė beveik visose įsivaizduojamose dizaino srityse. Baldai, indai, aplinkos dizainas, sudėtingos vizualinės informacijos sistemos, ženklai, šviesos dizainas, grafinis dizainas , knygų dizainas, žurnalų ir laikraščių, pakuočių dizainas, interjero ir parodų dizainas, baldų dizainas ir kita.
Kas reikšminga ir kur slypi didžioji kūrybos šviesa taip daug atnešusi į pasaulinio dizaino vystymąsi ir
tobulėjimą ir kas jo kūryboje reikšmingiausia ? Pažinus kūrėją mums dirbantiems pedagogams M. Vignelli kūrybinio metodo universalumas pasirodė labai artimas  mums atvykus prof. F. Daukanto mokiniams.
Prisimenant profesorių norisi pažvelgti į visa tai  iš naujo iš laiko perspektyvos ir palyginti tas idėjas, kurios mus (dalyvavome kartu su dizaino diplomantu dabar plačiai žinomu grafinio dizaino specialistu Linu Rimkumi) besilankančius 1989 metų liepą Maskvos Meno Akademijoje pasitiko M. Vignelli autorinė paroda.
Du pakankamai ilgi ir labai betarpiški susitikimai, gyvos M. Vingnelli paskaitos, kurių metu buvo dėstoma dizaino
virtuozo pasaulėžiūra į kūrybą, mums jauniems iš Lietuvos besilankantiems dizaineriams padarė tada
neišdildomą įspūdį.
Elegantiškas Italų kilmės amerikietis dženltenmenas dalijosi nuveiktais kūrybiniais darbais – jautėme kad prieš mus
stovėjo labai kūrybinga ir charizmatiška asmenybė.
Čia buvo keliamos neeilinės idėjos, dalijamasi asmenine kūrybine patirtimi, pabrėžiant, kad dizaino procesas juda iš vidaus į išorę.

Susitikimo metu buvo pasidalinta neeilinėmis idėjomis, asmenine kūrybine patirtimi. Parodoje buvo galima gyvai liesti tik dizaino leidiniuose kataloguotus objektus; indus, baldus, plakatus, vartyti aukščiausio poligrafinio lygio katalogus, analizuoti autoriaus asmeniškai pristatomus interjerus ir kt.

Liko ypatingų iš tų dienų prisiminimų ir mums svarbaus požiūrio į prof. F. Daukanto kūrybos metodikų patikrinimas. Akivaizdžių kūrybinio metodo panašumų su Massimo Vignelli pastebėjimai, kurie jokiu būdu nebuvo tapatūs, bet jie abu projektuojamus objektus neskirsto į atskiras dizaino šakas. Jie buvo ištikimi universaliai dizaino projektinei metodikai. Juos vienijo viena svarbiausių universalaus dizaino teorijų, apibendrindami trumpu teiginiu, kad teisinga forma kyla iš objekto funkcijos.

Semantinis, sintaktinis ir pragmatinis – trys svarbiausi Vignelli dizaino aspektai.

Semantinės prasmės studijos gali padėti geriau suprasti objekto istoriją ir rasti tinkamiausią plėtojamo naujo dizaino projekto kryptį.  Sintaktinio, tiriančio ženklų ir simbolių tarpusavio santykius, esmė yra drausmė, kuri kontroliuoja, kaip tinkamai naudoti gramatiką, frazes ir dizaino kalbą. Sintaktinis nuoseklumas yra itin svarbūs grafiniame dizaine. Dizainas turi būti intelektualiai elegantiškas ir kaip įmanoma mažiau madingas, vienadienis. Dizaino drausmė svarbiausi ir yra virš bet kokio stiliaus. Dizainas – tai disciplina, kūrybinis procesas su savomis taisyklėmis.  M.Vignelli sąvoka geras dizainas tai kūrybinė jėga, išreikšta per formą ir spalvą, kur kiekvienas elementas įtikinamiausiu būdu paryškina turinį.

Asmeninė atsakomybė yra dar viena dizaino disciplinos forma.
Dizaineriai turi tris atsakomybės lygius:

  • Vienas – sau, projekto ir visų jo komponentų vientisumas.
  • Antras – klientui, siekiant išspręsti problemą taip, kad būtų ekonomiškai pagrįsta ir veiksminga.
  • Trečias – visuomenei, vartotojui, galutinio dizaino vartotojui.

Sunku būtų įsivaizduoti, kad daugiau nei 30-yje krypčių dirbanti Vingnelli kūrybinė industrija nebūtų buvusi
universali.

Universalus projektavimo metodas kūrėjui leidžia be išlygų prisitaikyti prie gyvenime susiklosčiusių aplinkybių arba dar tiksliau apibrėžčiau – asmenybė lengviau atranda save ir taip tikslingiausiai realizuojasi.
Ši iš laiko perspektyvos vertinama įžvalga gana aiškiai parodo koks svarbus buvo prof. F. Daukanto
suformuotas lietuviškos dizaino mokyklos ruošimo modelis.
Beveik visi baigę prof. F. Daukanto ir jo artimų bendražygių mokyklą (VDA dizaino katedrą), kurioje jų idėjų suformuotu mokymo pagrindu paruošti plataus profilio specialistai. Tai aiškiai atsispindi Lietuvos dizainerių sąjungos (LDiS)
narių kūryboje ;

Žinomas rūbų dizaino kūrėjas Juozas Statkevičius ar mobilaus telefono Nokia C7 autorius Tomas Ivaškevičius, industrinio dizaino visuotinai pripažintų šaldytuvų modelių „Snaigė“  autorius Rimas Bačkys, Klaipėdos laikrodžių muziejaus ekspozicijos kūrėjas Romas Martinkus, grafinio dizaino atstovai sėkmingai dirba knygų, žurnalų, medijų dizaino baruose.

Prisimenant prof. F. Daukanto šviesų asmenį, tikiuosi  menotyrininkai ir kiti dizaino specialistai, meno kūrėjai atsigręš į lietuviško dizaino mokyklos įkūrėjo įžvalgas. Jubiliejinio 100-ųjų gimimo metinių minėjimo išvakarėse verta perkainuoti kokią dizaino šviesą įnešė ši asmenybė.

Pagarbiai,
Algirdas Jazbutis: straipsnio autorius – buvęs prof. F. Daukanto mokinys, vėliau jo asistentas.

 

Iliustracija: Massimo Vingnelli autografas-1989 m.

Vilnius,
2014 liepa

Parengta pagal internetinę prieigą: vignelli.com; luminpdf.com; aiga.org

admin